SZAKÉRTŐNK VÁLASZOL!

Ti kérdezhettek, a LITE WELLNESS CLUB személyi edzője, szakmai vezetője Tóth Ádám pedig ezúton válaszol a MAMMUT MAGAZIN – Lite Wellness Club közös nyereményjáték szerencsés nyerteseinek!

Cukkerkoo: Fogyáshoz nagy vagy kis súlyzós edzések a hasznosabbak?

Testsúlycsökkentéshez mind a kettő módszer hasznos lehet, ha megfelelő táplálkozással egészül ki. Fontos, hogy kalóriadeficit jöjjön létre, azaz az elégetett kalóriák mennyisége több legyen, mint az étkezésekkel bevitt kalóriáké.
Véleményem és a legmodernebb kutatások szerint – a tévhitekkel ellentétben – a nagy súlyokkal történő edzés a hatékonyabb akkor is, ha fogyás a cél.
Hatására a test izomtömege megnő, ami nagyobb energiafelhasználással jár mind edzés, mind a nap többi része során. Azaz megnő a kalóriaégetés és a szervezet könnyebben mozgósítja az elraktározott testzsírt is.

Zátonyi Lászlóné: Naponta hány percet érdemes sportolni?

Az ajánlott edzésszám és edzésidő minden esetben a céltól függ. Ami általánosságban elmondható, hogy legalább heti 3×30 perc mozgásra szüksége van a szervezetnek az egészséges működéshez.
Kezdőként érdemes heti három alkalommal 30 perc sétával elkezdeni a testmozgást és fokozatosan növelni a tréningek hosszát és számát, fokozatosan eljutva a heti 4×60 perc sportolásig.
Ez a mennyiségű mozgás időben már jóformán minden célhoz elegendő terhelést biztosít. Érdemes a mozgásformákat váltogatni és minél több fajtát kipróbálni, hogy a hatékonyság növelése érdekében változatosabb inger érje a szervezetet.

Németh Márió: Milyen időközönként ajánlott edzésterv változtatás súlyzós edzés esetén?

Ez az adott edzéstervtől függ, de általánosságban 3 havonta végzünk teszteket és az eredmény függvényében változtatunk a következő cikluson.
A 3 hónapos ciklus 3 hét emelkedő intenzitású, majd 1 hét alacsonyabb, úgynevezett visszavett vagy deloaded szakaszból áll.
A 3. hónap végén kimérjük az egy ismétléses maximumokat, ami alapján elkészítjük a következő időszak edzéstervét.

Patócs Edvin: Kedves szakértő. Három hónapos edzés kimaradás (edzőtermi) után. Milyen edzéstervet javasol annak érdekében, hogy az erőlétemet és az elvesztett izomtömegemet mielőbb visszanyerjem?

Általános tapasztalat, hogy amennyi idő kimaradt az edzésből, annyi ideig tart azt visszaépíteni.
Tehát 3 hónap kihagyást követően 3 hónap edzésmunkával érhető el a korábbi forma.
Szintén általános javaslatom, hogy súlyzós edzést tekintve érdemes eleinte 3×8-as ismétlésszámokkal kezdeni, majd 1-2 hetente fokozatosan emelni az ismétlések (3×10, 3×12 majd 4×8, 4×10, 4×12) és a sorozatok számát is.
Az újrakezdés első két hetében fontos türelmesnek lenni és időt szánni a korábbihoz képest jóval kisebb súlyokkal történő edzésre, mert a túl korai és túl magas terhelés sérülésekhez, túledzéshez vezethet.
Mindenképp időt kell szánni a regenerációra, a pihenőnapokon nagyon hasznos a hengerezés és a nyújtás.

Személyre szabott tanácsokért forduljatok ti is a Lite Wellness Club szakképzett személyi edző kollégáihoz. LITE WELLNESS CLUB MAMMUT II. 4.emelet